Oprawione Złote Płyty Winylowe
Muzyka Filmowa
Muzyczne Top 10
Filmowe Duety
Plagiaty I Cytaty
Everything Is A Remix
Strony O Muzyce
Złote Płyty

Plagiaty I Cytaty

 

W dziale tym znajduje się zestawienie utworów zawierających zadziwiająco podobne do siebie muzyczne frazy albo nawet wręcz melodie. Umieszczone tutaj są tylko te przypadki, w stosunku do których brakuje oficjalnych informacji wskazujących na to, że miał miejsce zaledwie [świadomy] cytat lub cover, lub że jest to w obu przypadkach jedynie interpretacja istniejącego motywu tak zwanego ludowego, będącego częścią muzycznej tradycji danej kultury. Nie są wliczane tu także takie przypadki takie jak remake czy sequel danego dzieła filmowego lub komputerowego, czyli kolejnych obrazów związanych z wcześniejszym dziełem, z którego pochodzi "nowa" [bo zmodyfikowana] muzyka. Ale ogólnie interpretacja, czy przypadki tutaj podane są świadomym plagiatem czy tylko przypadkową zbieżnością, pozostaje sprawą otwartą. Podane daty odnoszą się zawsze do roku ukazania się pierwszej płyty z muzyką z konkretnego filmu lub gry video, a więc niekoniecznie do roku premiery samego obrazu lub wydania poszerzonej wersji ścieżki dźwiękowej z gry video

muzyka filmowa

Utwór: "Bishop's Countdown"

Autor: James Horner

Wydawnictwo: "Aliens 2001 Deluxe Edition Score"

Rok: 1987

 

Utwór: "The Battle Of Yavin"

Autor: John Williams

Wydawnictwo: "Star Wars: Episode IV - A New Hope 1997 Special Edition Score"

Rok: 1997

 

W środkowej części "Bishop's Countdow" jest 15 sekundowy moment do złudzenia przypominający kulminacyjny moment Bitwy o Yavin IV z Gwiezdnych Wojen, w postaci wysadzenia Gwiazdy Śmierci

muzyka filmowa

Utwór: "Dietz: Just Come Right In Here, Denise"

Autor: Stewart Copeland

Wydawnictwo: "Talk Radio / Wall Street Score"

Rok: 1987

 

Utwór: "Letters From Iwo Jima End Titles Part 2"

Autor: Kyle Eastwood feat. Michael Stevens

Wydawnictwo: "Letters From Iwo Jima Score"

Rok: 2005

 

Pierwsze trzy minuty utworu "Letters From Iwo Jima End Titles Part 2", brzmią tak jakby były drugą częścią nie napisów końcowych filmu Clinta Eastwooda, lecz jakby były dokończeniem początkowej i środkowej części utworu "Dietz: Just Come Right In Here, Denise", pochodzącego z filmu "Talk Radio" [a z którego to filmu muzyka została wydana na jednej płycie razem ze ścieżką z "Wall Street"]. Zwłaszcza w okolicach od około 1:30 kawałek "Letters From Iwo Jima End Titles Part 2" robi się bardzo podobny do tej muzyki, która powstało prawie 20 lat wcześniej . Czyżby więc Kyle Eastwood i Michael Stevens nasłuchali się za dużo tego, co napisał swego czasu Stewart Copeland? [Poza tym także "Enemy Fire", który to utwór popełnił z kolei Eastwood i Michael Stevens, wykazuje pewne ograniczone podobieństwo, zwłaszcza na 0:20 i 0:30 oraz 1:12]

muzyka filmowa

Utwór: "Evey Reborn"

Autor: Dario Marianelli

Wydawnictwo: "V For Vendetta Score"

Rok: 2005

 

Utwór: "Saving New York"

Autor: James Horner

Wydawnictwo: "The Amazing Spider-Man Completed Score"

Rok: 2012

 

Ostatnie 40 sekund środkowej części utworu "Saving New York", a przynajmniej to słyszane w wersji z płyty zawierającej rzekomo kompletny materiał muzyczny z tego kinowego reboota Spider-Mana, brzmi bardzo podobnie do drugiej połowy "Evey Reborn", czyli utworu pochodzącego z albumu dotyczącego filmu braci Wachowskich "V For Vendetta"

muzyka filmowa

Utwór: "Leave No Man Behind"

Autor: Hans Zimmer

Wydawnictwo: "Black Hawk Down Score"

Rok: 2002

 

Utwór: "Roslin And Adama"

Autor: Bear McCreary

Wydawnictwo: "Battlestar Galactica Season 4 Score Disc 2"

Rok: 2009

 

Utwór: "City Of Isabel"

Autor: Vangelis

Wydawnictwo: "1492: Conquest Of Paradise Score"

Rok: 1992

 

Bear McCreary nagrał kawałek zawierający wiele elementów wspólnych z muzyczną ilustracją, której kompozytorem był Hans Zimmer. Także w kolejnych sezonach [nowej wersji] serialu Battlestar Galactica McCreary powracał do tego motywu, czyli wykorzystywał go więcej niż raz. Jednakże po wysłuchaniu "City Of Isabel" Vangelisa, słuchacz zauważy podobieństwa także do tego utworu instrumentalnego. Znaczyłoby to więc, iż zarówno Bear McCreary jak i Hans Zimmer dopuścili się co najmniej zapożyczenia ze ścieżki dźwiękowej filmu o Krzysztofie Kolumbie; no chyba, że Vangelis tylko wcześniej od tamtych dwóch kompozytorów wykorzystał jakąś starą ludową melodię

muzyka filmowa

Utwór: "Iron Monger"

Autor: Ramin Djawadi

Wydawnictwo: "Iron Man Score"

Rok: 2008

 

Utwór: "Pursuit At Port Au Prince"

Autor: David Arnold

Wydawnictwo: "Quantum Of Solace Score"

Rok: 2008

 

Kawałek "Iron Monger" Djawadi w części 3:25-3:39 brzmi bardzo, ale to bardzo podobnie jak bondowe "Pursuit At Port Au Prince" na 2:43-3:03

Muzyka z filmu "Iron Man" była możliwa do odsłuchania z oficjalnie wydanej płyty już 6 maja 2008 roku, natomiast ta z "Quantum Of Solace" dopiero 17 października

muzyka filmowa

Utwór: "Surrounded"

Autor: Nick Glennie-Smith

Wydawnictwo: "The Man In The Iron Mask Score"

Rok: 1998

 

Utwór: "The Rock Theme"

Autor: Nick Glennie-Smith feat. Hans Zimmer & Harry Gregson-Williams

Wydawnictwo: "The Rock Expanded Score"

Rok: 1996

 

Nick Glennie-Smith poszedł na łatwiznę i wykorzystał 2 muzyczne motywy przewodnie znane z jego wcześniejszego filmu. Filmu nad którego muzyką pracował sam, ale ostatecznie decyzją hollywoodzkich producentów został wsparty przez Hansa Zimmera i Harry Gregson-Williamsa. Bo to właśnie w "The Rock" z 1996 roku można wielokrotnie usłyszeć bardziej dopracowane dźwięki użyte w utworze "Surrounded" z 1998 roku obrazującego akcję w "The Man In The Iron Mask"; a który to kawałek brzmi tak, jakby był zaledwie wersją demo dla motywów znanych z filmu wypuszczonego do kin 2 lata wcześniej

Być może cały ten "Surrounded" to jest właśnie powód, dla którego wytwórnia filmowa wezwała na pomoc dwóch dodatkowych kompozytorów do pracy przy "The Rock", aby wyszlifowali pomysły Nicka- a ten z kolei wykorzystał tą swoją pierwotną wersję przy pracy nad jednym z późniejszych swoich zleceń. A dowodem empirycznym potwierdzającym taką tezę jest kawałek "The Rock Main Titles (Demo 1)" dostępny na płycie "The Rock Completed Score Disc 2", a którego to autorem jest rzekomo wyłącznie Nick Glennie-Smith

Ponadto innym motywem z "The Man In The Iron Mask", który potem znalazł się w "The Rock", jest to co słychać przez 10 sekund począwszy od 0:43 w utworze "King For A King"

muzyka filmowa

Utwór: "The Rock Theme"

Autor: Nick Glennie-Smith feat. Hans Zimmer & Harry Gregson-Williams

Wydawnictwo: "The Rock Expanded Score"

Rok: 1996

 

Utwór: "Burn It All"

Autor: John Williams

Wydawnictwo: "Jurassic Park Completed Score Disc 2"

Rok: 1993

 

Po obejrzeniu filmu "The Rock" wystarczy posłuchać utworu Johna Williamsa "Burn It All", zwracając zwłaszcza uwagę na jego fragmenty 0:11-0:33, 2:15-2:22, 2:30-2:33 i 2:56-3:05 oraz na trąbkę sygnałową słyszaną na 4:45. Wszystkie te dźwięki trafiły potem do "Twierdzy" właśnie, przewijając się przez cały czas trwania jej projekcji w różnych miejscach i wariantach. Podobieństwa są tak uderzające, że nie wiedząc czego się słucha, można by nawet ocenić "Burn It All" jako jakieś demo muzycznych ścieżek z "The Rock"

muzyka filmowa

Utwór: "Wander My Friends"

Autor: Bear McCreary feat. Lillis Ó Laoire, Bt4 & Ken Stacey

Wydawnictwo: "Battlestar Galactica Season 1 Score"

Rok: 2005

 

Utwór: "Leave No Man Behind"

Autor: Hans Zimmer

Wydawnictwo: "Black Hawk Down Score"

Rok: 2002

 

Ta pierwsza piosenka to jest właściwie cover tej drugiej. No a jeśli nie cover, to jak inaczej można to określić?

muzyka z filmów i gier komputerowych

Wszelkie treści i informacje publikowane na stronie
Zlote-Plyty.pl
są własnością jej autorów i są chronione prawem
####################    © MMXX    ####################
Kopiowanie i rozpowszechnianie tych materiałów bez
zgody właścicieli serwisu będzie ścigane sądownie